Forum

Favorit-plugins?

Diskussioner kring olika tillägg & modifikationer av funktioner

Moderator: Moderatorer

Favorit-plugins?

Inläggav LenaTh » mån 21 apr 2008, 10:58

Har ni några favorit-plugins? Såna som ni inte kan tänka er att leva utan, såna som är till verklig nytta, eller såna som "bara" är coola? Eller har du någon som du bestämt avråder ifrån, isf varför?

Jag tycker det vore kul att se vad andra använder, kanske får man upp ögonen för nya guldkorn man inte hittat tidigare, också intressant med olika erfarenheter av samma plugin, för det utgår jag från att vi har. Jag börjar med att lista mina. (Nu är den listan kanske inte helt hållbar i längden, eftersom jag inte ägnat alla "mina" wp-installationer minsta uppmärksamhet på över ett år och precis installerat 2.5 och är därmed lite "nyfrälst".)

• Akismet. Helt oumbärlig.
  • Maintenance Mode. Kan jag inte heller leva utan.
  • Excerpts Deluxe. Bra-å-ha-plugin. Gör att jag kan använda excerpts på t ex arkivsidorna men inte på bloggens förstasida, och utan att behöva infoga read-more-taggen i texten.
  • MyGallery. Det var nästan så jag gjorde vågen när jag hittat och testat den här. Äntligen en gallerifunktion som blir helt integrerad i wp, inget trixande med att få två teman för två olika system att se likadana ut, enkelt att använda och snyggt resultat!
  • Yet Another Photoblog. Ännu en bildfunktion... Jag skulle klara mig utan, men den är kul och det är oerhört smidigt om man vill göra rena fotobloggposter
  • AJAXed WP. Kan jag väl också leva utan, men den ger en väldigt tjusig kommentarsfunktion. Kan dessutom användas till en massa mer saker, men inget som jag akverat och använder. Krockar med en del annat, tyvärr.
Dessutom har jag SnapShots installerat, men jag vet inte... är det en kul eller en irriterande grej egentligen?

Och jag skulle vilja använda WP-dTree som ger väldigt snygga arkiv, kategori- och länklistor, men den funkar tyvärr inte ihop med ovanstående.
Så letar jag efter en avancerad "manage-user-roles" som jag vet funnits tidigare men verkar borta nu...
Det var bättre förr. Har jag för mig.
LenaTh
Medlem

Re: Favorit-plugins?

Inläggav Da^MsT » mån 21 apr 2008, 19:54

Här är några av mina favoriter. Sköter ett antal olika installationer av WP så det blir en del testade och trixande med olika tillägg.

cforms - Formtillägg med avancerade funktioner
Exec-PHP - För att kunna köra PHP på sidor och i inlägg
Lightbox2 - För snyggare bildvisning
NextGEN Gallery - Kalasbra galleri-tillägg!
Video Embedder - För flashvideos
Subscribe To Comments - Så att folk kan följa svar på kommentarer
WP-PostViews - För visning av antal träffar på inlägg/sidor
WP Grins - För klickbara smileys
/Mvh Mattias - Ansvarig WP-Support Sverige - Personlig sida/blog { Eyesx }
Var vänlig respektera att support för WordPress endast kan ges i forumet, inte via PM eller e-post.
Användarvisningsbild
Da^MsT
Ansvarig
Ansvarig

Inläggav Lolita Loco » lör 26 apr 2008, 09:07

NextGen Gallery och ExecPHP är ju två måsten! =)

Sen är jag personligen väldigt förtjust i mastodont-pluginen NowReading , galet välgjord och rolig plugin. (y)
I'm the trial & error queen - so hail to the queen, baby!
Användarvisningsbild
Lolita Loco
Medlem

Inläggav goranlin » lör 26 apr 2008, 09:56

Hur visa egna bilder från Flickr med WP 2.5 på webbplats hos one.com?
Jag har en webbplats på one.com som vad jag förstår kör safemode on. Detta begränsar möjligheterna att använda vissa plugin eller hur? Jag har många av mina bilder på Flickr och vill kunna visa en del av dem på min WP-webbplats. Då tar bilderna inte plats på mitt webbhotell och att ha dem på Flickr är också en backuplösning.

Både My Gallery och NextGEN Gallery som nämnts ovan kräver safemode off vad jag förstår. Jag skulle uppskatta om någon kunde föreslå en plugin som inte krävde detta och som funkar bra ihop med Flickr. Tacksam för alla förslag och extra mycket tacksam för förslag som någon själv testat med Flickr och one.com och WP 2.5 !

Jag har tidigare mest lagt ut bilder med hjälp av iPhoto och JAlbum genom att skapa webbsidor som jag sedan lagt på en server. Det är enkelt men jag vill hellre ha bilderna på Flickr men helst ha lika enkel hantering. Exempel på tidigare bilder på http://www.32astolf.se/bilder/
Görans digitaltips: http://www.goranlindgren.se
Enkel webbplats: http://www.enkelwebbplats.se
Användarvisningsbild
goranlin
Medlem

Inläggav chagor » lör 26 apr 2008, 13:25

goranlin skrev:NextGEN Gallery som nämnts ovan kräver safemode off vad jag förstår

Hej.
NextGEN behöver inte Safemode för att fungera, det är bara skapande av kataloger som kräver det och thumbnail skapandet av pluginen. Jag kör själv på ett webhotell som kör Safemode men jag ser till skapa mapparna med min FTP programvara och sedan skapar jag mina thumbnails med Oscar's JPEG Thumb Maker. Sedan skickar jag upp bilderna med FTP och imorterar dem i mitt galleri som jag skapat, se till namge galleriet med samma namn som mappen heter.
Användarvisningsbild
chagor
Skribent/Medlem

Inläggav niklas » tor 01 maj 2008, 18:07

När ni nu talar om plugins så, finns det någon som kan lära mig hur man kan få counterize II att visa en räknare på sidan? Inte bara i administrationen.
niklas
Medlem

Inläggav Micke » tor 01 maj 2008, 20:42

niklas skrev:När ni nu talar om plugins så, finns det någon som kan lära mig hur man kan få counterize II att visa en räknare på sidan? Inte bara i administrationen.

You can put a complete statistics page on one of your blog posts. Just write <!-- counterize_stats --> into the source code. Visit my stats page to see Counterize II in action.

Lägger du in den koden så blir det ju en rackars statistiksida..
Funkar inte koderna från Couterize (som denna II) bygger på då?

Har lite om detta på sidan:
http://www.kludd.se/wp/counterize/
Användarvisningsbild
Micke
Medlem

Inläggav niklas » tis 06 maj 2008, 11:00

Hej! Jag har prövat koderna men jag får det inte att funka. Behövs det någon särskild kod för att ha räknaren i en widget? För det är vad jag har försökt.
niklas
Medlem

Inläggav Tdude » tis 06 maj 2008, 11:13

Jag har använt Slickr Gallery av en kille som heter Rupert Morris på http://stimuli.ca/ för Flickr-bilder på några sajter. Funkar smärtfritt med AJAX från flickr.com och går att tweaka till som man vill ha det om man kan läsa lite php/javascript. Rupert hör av sig om man mailar relevanta frågor.
/T
Användarvisningsbild
Tdude
Medlem

Inläggav Micke » tis 06 maj 2008, 15:51

niklas skrev:Hej! Jag har prövat koderna men jag får det inte att funka. Behövs det någon särskild kod för att ha räknaren i en widget? För det är vad jag har försökt.

Du kan inte lägga dessa koderna i en widget.. inte utan ett annat plugin.
Installera då ett som gör du kan köra PHP-koder i widgets (och inlägg) och som nämnt tidigare i just denna tråden:

Exec-PHP: http://bluesome.net/post/2005/08/18/50/
Användarvisningsbild
Micke
Medlem

Nästa

Återgå till Tillägg & Modifikationer