Forum

Problem ONE.com

Diskussioner kring installation & uppgradering av WordPress

Moderator: Moderatorer

Re: Problem ONE.com

Inläggav surftown » tor 04 feb 2010, 15:59

Märklig lösning, med valet att använda *.mysql vhosts... Men men, antar att det är för att förhindra att man ansluter till databasen från externa platser.
Jonathan Gabor - Surftown.se
Twitter: twitter.com/surftown
Blogg: blogg.surftown.se
Användarvisningsbild
surftown
Medlem

Inläggav Jerpa » sön 07 feb 2010, 19:02

Inte så värst bra, men bättre.
För några månader sen tjatade jag mig upp till 32mb i minne. Nu har de själva gått upp till 90mb.
Markera det inlägg som löste problemet, inte ditt "tack-inlägg" eller det första inlägget. Läs mer!
Jerpa
Medlem

Inläggav darthmortar » sön 07 feb 2010, 20:50

Jerpa skrev:Inte så värst bra, men bättre.
För några månader sen tjatade jag mig upp till 32mb i minne. Nu har de själva gått upp till 90mb.

Vart har du konto?
Användarvisningsbild
darthmortar
Medlem

Inläggav Romeo » sön 07 feb 2010, 21:13

Ja det undrar jag med, och var exakt ser man hur många mb minne man har? Frågade supporten men han visste inte vad jag snacka om. För jag kan inte uppgradea automatiskt.
Romeo Patrick
http://romeon.net - Det du tänker men inte vågar skriva.
Vilket webbhotell ska du välja? Här hittar du svaret!
Installera wordpress steg för steg Guide
Användarvisningsbild
Romeo
Utvecklare
Utvecklare

Inläggav darthmortar » sön 07 feb 2010, 21:17

Romeo skrev:Ja det undrar jag med, och var exakt ser man hur många mb minne man har? Frågade supporten men han visste inte vad jag snacka om. För jag kan inte uppgradea automatiskt.

När jag kontaktade One.com och frågade om man kunde få mer minne så missuppfattade dem mig och trodde att jag menade hårddiskutrymme. Denna flumighet hos deras support förklaras med att dem inte är svenskar utan, vad de nu kan vara danskar eller nå't, som "kan" prata och skriva svenska.

För att se minnet, skapa en php-fil som innehåller

Kod: Markera allt
   <?php
  phpinfo();
?>

Kör filen ex. www.domän.se/phpinfo.php och leta upp memory, eller liknande...
Användarvisningsbild
darthmortar
Medlem

Inläggav hell-man » tis 09 feb 2010, 00:01

Hittade den här tråden först nu, kanske skulle ha skrivit här från början. Skrev för en stund sedan detta:

viewtopic.php?f=16&t=4626#p20951

Någon mer än jag som är drabbad av problem sedan One.com:s PHP-uppdatering? Någon som vet hur man löser det?
hell-man
Medlem

Inläggav surftown » ons 10 feb 2010, 11:10

Romeo skrev:Ja det undrar jag med, och var exakt ser man hur många mb minne man har? Frågade supporten men han visste inte vad jag snacka om. För jag kan inte uppgradea automatiskt.

Folk tror ofta att memory_limit är den mängd RAM som är allokerad/reserverad för ditt webbhotell. Men det stämmer inte alls, faktiskt. Memory_limit sätter en gräns på hur mycket minne ett skript max får allokera när det körs. Det vill säga, har du har 5 samtidiga besökare som aktiverar ett av dina skript som i sin tur kräver 30 MB för att kunna slutföra sin uppgift så betyder det att ditt webbhotell förbrukar 5 * 30 MB vid just det tillfället exklusive mängden RAM som webbserverns egna processer tar upp - vilket man säga brukar vara runt 1-20 MB per process/besökare. Fast det beror helt på hur man byggt och konfigurerat sin server, och denna siffran kan kraftigt variera.

32 MB är mer än nog för de allra flesta skript och applikationer, då skript sällan behöver mer för att utföra sin uppgift. Bildbehandling är dock något som oftast kräver en större mängd minne, och är en vanlig orsak till att minnet tar slut. Viktigt att komma ihåg är att memory_limit's huvudsakliga syfte är att hindra dålig kod från att allokera hela serverns mängd minne och på så vis gör servern fullständigt oanvändbar - tills att man startar om webbservern eller dödar den process som tar upp allt minne.

Och ett webbhotell utnyttjar sig av så kallad "shared hosting"-teknologi, det vill säga att många kunder delar på en och samma servers resurser. Du kan därför inte "se" hur mycket minne du har, för du har i teorin obegränsat med minne, endast begränsat av den fysiska mängden minne som är installerad på servern. Dock så delar du som sagt minnet med andra kunder, och beroende på hur mycket de förbrukar så har du därför inte praktiken "obegränsat" med minne.

Bara lite insider-info från ett webbotell. ;) Ta dock inte denna förklaring som 100% fakta, då det kan variera, och det är en väldigt "basic" förklaring. Men ger er i alla fall en liten inblick i hur det fungerar på "andra sidan".
Jonathan Gabor - Surftown.se
Twitter: twitter.com/surftown
Blogg: blogg.surftown.se
Användarvisningsbild
surftown
Medlem

Inläggav Jerpa » ons 10 feb 2010, 18:44

darthmortar skrev:

Vart har du konto?

Jag använder de som Kludd nämnde nån gång. WP-Memory-Usage
Markera det inlägg som löste problemet, inte ditt "tack-inlägg" eller det första inlägget. Läs mer!
Jerpa
Medlem

Inläggav darthmortar » ons 10 feb 2010, 18:47

Jerpa skrev:
darthmortar skrev:

Vart har du konto?

Jag använder de som Kludd nämnde nån gång. WP-Memory-Usage

Jag menade vilket webbhotell är det du nämner?
Användarvisningsbild
darthmortar
Medlem

Inläggav Jerpa » ons 10 feb 2010, 18:52

Tråden handlar ju om one.com.
Jerpa
Medlem

FöregåendeNästa

Återgå till Installation & Uppgradering